De voor de winkeliers van Doesburg belangrijke parkeerplaats Kloostertuin houdt de gemoederen bezig. Zeker na de melding van het college vorig week dat het afziet van de mogelijkheid om verdiept te parkeren. GroenLinks meldt in een ingezonden brief dat er geschermd wordt met een oud onderzoek uit 2003 en dat niet serieus gekeken is naar de mogelijkheden van verdiept parkeren. De oppositiepartij wil dan ook dan het besluit wordt herzien.
Ingezonden brief
Het gemeentebestuur van Doesburg heeft in een persbericht bekend gemaakt dat ze afziet van het onderzoek naar verdiept parkeren in de Kloostertuin. “Verdiept parkeren” is het maken van een open parkeerterrein half in de grond, half boven de grond maar wel afgesloten met een betonnen dek.
De wethouder zegt in bovengenoemd persbericht dat de mogelijkheden serieus zijn onderzocht maar dat het financieel niet haalbaar is.
GroenLinks vindt dat er geen serieus onderzoek heeft plaatsgehad. Wat is er wel gebeurd? Het college heeft een oud plan uit 2003 afgestoft waarin is onderzocht of een parkeergarage in de Kloostertuin financieel haalbaar is.
Nu is een parkeergarage veel duurder dan verdiept parkeren. Bij verdiept parkeren hoeft veel minder grond te worden afgegraven, hoef je geen rekening te houden met grondwaterdruk en zijn er veel minder voorzieningen nodig zoals bijvoorbeeld afzuiging. Toch is deze mogelijkheid niet onderzocht.
Vervolgens heeft het college zoveel mogelijk nadelen gezocht voor het verdiept parkeren en worden de voordelen gebagatelliseerd of geheel “vergeten”.
Ook de jaarlijkse kosten van een parkeergarage worden als groot bezwaar gezien. Volgens de wethouder zouden de parkeertarieven daartoe te veel omhoog moeten. Echter bij “verdiept parkeren” zijn ook deze kosten veel lager.
Als we dan ook nog een beperkt aantal woningen laten bouwen op de randen van de parkeervoorziening in de vorm van een “Kloosterhofje”, uiteraard in historische stijl, kunnen de extra jaarlijkse kosten bijvoorbeeld uit de opbrengsten van de erfpacht van de ondergrond, mogelijk zelfs naar nul terug gebracht worden. De parkeertarieven hoeven dan helemaal niet meer verhoogd te worden.
Ook ziet het college nauwelijks voordelen van het “verdiept parkeren”. Wij als GroenLinks zien die zeker wel.
Op het dek van de parkeerplaats kan een echte historische tuin worden aangelegd die hier ooit ook is geweest. Het wordt dan een groene long in de binnenstad waar het goed toeven is voor Doesburgers en bezoekers van onze stad.
Degene die ooit een bezoekje heeft gebracht aan de Kloostertuin in Deventer, kan begrijpen welke sfeer een dergelijke tuin kan oproepen.
Verdiept parkeren maakt het dan ook mogelijk om in dit deel van de binnenstad een flinke kwaliteitsslag te maken. Al zou het alleen maar zijn voor het welzijn van de kwetsbare ouderen van het naburige verpleeghuis Elisabeth die een deel van hun tijd in deze groene en rustgevende tuin kunnen doorbrengen.
Wij roepen daarom het college van Doesburg op hun besluit te herzien en nu echt een serieus onderzoek te starten waarin alle mogelijkheden worden bekeken om Doesburg deze kwaliteitsimpuls te geven.
GroenLinks Doesburg
Deze site wordt mede mogelijk gemaakt door de ‘Vrienden van DoesburgDirect.nl’. Dat zijn Xycleservice, PlusFitDoesburg, Rootz, CarConcept, Delikasa, Koenen Echte Bakker, TimeOut Events, LekkerszenZo, Restaurant De Liefde, Hillenaar Optiek, Gasthuiskerk Doesburg, Slaapspecialist Ralph Klaassen, La Boucherie en Stadshotel Doesburg.
Leuk initiatief, en dat voor de anti-autopartij 😉
Als je even googled kom je “tig” verhalen tegen dat ondergronds- en/of verdieptparkeren helemaal niet zo duur is als je denkt; of “te duur” is. Wel is bepalend welke waarde je toekent aan de vierkantemeters “peil 0” die je nu (nuttig) kan gaan gebruiken.
Aardig voorbeeldartikel: http://www.automatischparkeren.com/uploads/images/ondergronds-parkeren.pdf
Een serieus onderzoek en dit college is een slechte combinatie.
Nog even los van de kosten vraag ik mij af wat je uiteindelijk vanaf straatniveau ziet van de tuin die op het dak van het parkeer dek moet worden aangelegd. Die ligt minimaal drie meter boven straatniveau. Nou ben ik zelf bijna twee meter lang maar met de beste wil van de wereld heb ik vanaf de straat geen zicht op de tuin op het parkeerdek. In dat geval zijn de bewoners van de bovenste verdiepingen van het Maartenshof de enigen die zicht hebben op die tuin. In plaats van zicht op ” het blik” sta je in dat geval tegen een betonnen bak aan te kijken waar je een paar sprietjes groen bovenuit ziet komen.
Nog een nadeel: in het geval van van lekkage zit je met een enorme kostenpost. je zult dan die hele bak moeten gaan uitgraven. Groot risico lijkt me.
Geachte heer Gossink,
Het voorstel is een verdiepte bak met natuurlijke ventilatie. Deels vergelijkbaar met de voorziening die onder de IJsselkade is gerealiseerd.
Qua hoogtemaat is het zo dat de Doormansingel ongeveer 1 meter lager ligt dan de ingang bij de AH. Naar mijn idee kun je hiervan mooi gebruik maken. Het dek zal ter hoogte van de AH nagenoeg gelijk liggen met het maaiveld (of +50cm) en ter hoogte van de uitrit circa 1-1.5m boven maaiveld. Aangezien het grondwater circa 3m diep zit zie ik geen probleem met wateroverlast/lekkage. Drainage is mijn inziens afdoene.
Uiteraard dient nader onderzocht te worden hoe de randen er feitelijk gaan uitzien om de voorgestane ruimtelijke kwaliteit te verkrijgen.
Ik hoop dat we de handen op elkaar krijgen voor dit prachtige initiatief en hiermee de Kloostertuin een kwalitatieve ruimtelijke impuls kunnen geven met behoud/uitbreiden van het aantal parkeerplaatsen.
Men overweegt zelfs gratis parkeren icm een blauwe zone.
Mijn rol hierin is overigens volledig belangeloos. Ik ben een betrokken Doesburger met passie voor ruimtelijke kwaliteit.
beste Marcel,
Met waardering voor uw belangeloze inzet als zelfstandig landschapsarchitect vraag ik mij toch echt af of het uitzicht op een betonnen bak die vijftig cm boven het maaiveld uitsteekt plus minimaal anderhalve meter rand om de tuin op het gewenste parkeerdek te krijgen, nou zoveel mooier is. Feit is en blijft dat je op straatniveau geen zicht hebt op de gewenste tuin op het parkeerdek. (of ik moet een totaal verkeerde voorstelling van zaken hebben).
@Rob Gossink
Wellicht ten overvloede, “beton” en “beton”, daar zitten hele grote verschillen in.
Google maar eens op afbeeldingen “sierbeton” http://tinyurl.com/hwlngma
Ik ben er van overtuigd dat het heel goed mogelijk is om, zoals u het beschrijft, “een betonnen bak” visueel “onzichtbaar” in het landschap in te passen.
Ander voordeel van een verdiepte aanleg is dat er netto voor meer parkeerplaatsen gerealiseerd kunnen worden; je hoeft nl. geen ruimte voor “groen” te reserveren. Als ik de huidige Kloostertuinparkeerplaats van boven bekijk, schat ik dat er nu zo’n 20-25% aan dit groen “verloren” gaat. Kijk hier: http://familietas.nl/doesburg/kloostertuin.jpg
Met een verdiepte aanleg krijg je 100% parkeeroppervlak EN 100% groen (en evt. laagbouw) oppervlak.
Beste Rob,
Ik ben ervan overtuigd dat we ter plaatse ruimtelijke meerwaarde kunnen realiseren. In den lande zijn hier goede voorbeelden van. Ik hoop dat het college hiervoor de ruimte geeft om dit nader te onderzoeken.
Ik ben niet verbaasd dat er een meerwaarde te creëren valt. Dat is niet zo moeilijk vergeleken met een standaard parkeerplaats. Wel ben ik benieuwd hoe een verdiepte parkeerplaats er uit ziet. Is dit een betondek met een groendak (dakbedekking, drainage, substraat, beplanting) of een betondek met boombakken en een gronddekking van, zeg, 1 meter? Uiteindelijk zullen kosten van onderhoud/aanleg altijd eerlijk afgewogen moeten worden naast eventuele belevingswaarden.