De Durfhaven, zoals het project over de ontwikkeling van het Turfhavengebied in Doesburg wordt genoemd, ligt op koers. Wel is het zo dat het de beoogde exploitant, Hendrik van der Tol, vooralsnog niet is gelukt om een exploitant voor de jachthaven te vinden. Ook komt er druk op het subsidietraject.
Begin dit jaar werd een intentieovereenkomst getekend om het gebied in en om de oude loods in de jachthaven spectaculair op te knappen. Ondernemer Hendrik van der Tol en architect Lars Courage zetten hun handtekening onder een overeenkomst met de gemeente Doesburg.
Van der Tol laat vandaag desgevraagd weten druk te zijn met de Durfhaven. ‘We voeren gesprekken met diverse partijen. Enkele daarvan zitten in de afrondende fase. Eind van het jaar hopen we een en ander rond te krijgen’.
Lastig onderdeel in het geheel is de exploitatie van de jachthaven. Die is nu nog in handen van stichting Doesburg’s Goed, maar volgens de intentieverklaring zou gezocht worden naar een nieuwe exploitant. ‘Die is nog niet gevonden en dat wordt een lastig verhaal. Er is een rapport opgesteld en er zijn gesprekken gevoerd met HISWA, en daaruit blijkt dat het lastig is om een jachthaven met minder dan 250 ligplaatsen exploitabel te krijgen. In Doesburg gaat het volgens ons plan om zo’n 60 tot 70 ligplaatsen’, aldus Van der Tol.
Ander punt van aandacht is de tijdsdruk die komt te liggen op het subsidietraject. Van der Tol: ‘In deze tijd is het niet eenvoudig om subsidies te krijgen. De gemeente werkt er hard aan om subsidie rond te krijgen voor de inrichting van het hele gebied. Maandag spreken we weer met de gemeente en dan horen we de voortgang van dit onderdeel’.
Van den Tol is positief over de belangstelling voor de invulling van de loods wanneer deze volgens planning in het voorjaar van 2016 wordt opgeleverd. ‘Vanuit de retail en de horeca is er behoorlijke belangstelling. Het gaat hierbij zowel om ondernemers uit Doesburg als daarbuiten. Namen noemen lijkt me op dit moment niet verstandig’.
Van den Tol gaat nog steeds uit van het oorspronkelijke architectonische plan, zoals in februari is gepresenteerd. Architect is Lars Courage uit Apeldoorn. Deze wil in de loods onder andere een unit maken die uitsteekt door het gebouw en ‘kraagt’ richting het water. Daarmee wordt als het ware een natuurlijke verbinding gelegd tussen gebouw en haven.
Wordt Social Return (5%) ook meegenomen in bestekken en gesprekken met betrokkenen?
Zie voor meer VNG info: https://www.vng.nl/onderwerpenindex/sociale-zaken/social-return
Eeeuuuhhhh, zou het niet weten Frans. Is zoiets een verplichting vanuit de gemeente? Of een mogelijkheid? Of moeten ondernemers volledig vrij zijn in het kiezen van de beste mensen in hun ogen, om zo optimale kwaliteit te leveren?
Wat vinden jullie?
Ik vind dat de gemeente vanuit haar sociale betrokkenheid bij bouwprojecten dit zou moeten doen.
Social return afspraken hebben als doel een bijdrage te leveren aan het vergroten van de arbeidsparticipatie van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt en wordt als onderdeel bij aanbestedingen verplicht gesteld.’