Ondernemers en inwoners van de binnenstad kunnen hun mening geven over het parkeervergunningensysteem van Doesburg. De gemeente wil aan een eerlijk en transparant vergunningensysteem werken.
Het huidige systeem voldoet onvoldoende aan de gestelde voorwaarden, laat de gemeente weten. Daarom wil het college van B&W het huidige parkeervergunningenbeleid met parkeervergunningensysteem opnieuw vaststellen.
Bewoners en ondernemers worden medio 2022 benaderd om mee te denken over het nieuwe systeem. Door de compacte binnenstad is het aantal uit te geven parkeervergunningen relatief beperkt, waardoor er een wachtrij is.
Met het nieuwe parkeervergunningsysteem wil de gemeente Doesburg een eerlijker, kloppender en transparanter systeem bieden voor het uitgeven van parkeervergunningen, zo laat het weten in een persschrijven.
Mening van inwoners en ondernemers
‘Keuzen moet leiden tot een efficiënt gebruik van de beschikbare ruimte, het faciliteren van de juiste doelgroepen, heldere en logische spelregels voor vergunningaanvragen en duidelijkheid op straat (bebording)’, aldus de gemeente.
De gemeente Doesburg vindt het belangrijk dat de mening van inwoners en ondernemers wordt meegenomen in het nieuwe beleid. Daarom zullen ondernemers en inwoners medio 2022 benaderd worden om hun mening met de gemeente te delen.
Regels worden transparanter
Het aanvragen en uitgeven van de parkeervergunningen wordt digitaal. De gemeente kan hierdoor efficiënter werken. Maar ook voor de inwoner/ondernemer levert dit voordelen op. De aanvraag wordt eenvoudiger in te dienen, maar belangrijker, het systeem en de regels rondom de aanvraag van een parkeervergunning worden transparanter omdat direct duidelijk is wat de spelregels zijn en of iemand in aanmerking komt voor de vergunning.
De gemeente onderzoekt twee mogelijkheden voor een digitaal parkeervergunningsysteem. Wanneer de gemeente kan aansluiten bij een bestaand systeem, zal het nieuwe systeem medio 2023 in de lucht kunnen zijn. Lukt dat niet en moet de gemeente een eigen systeem aanschaffen, dan zal de invoering van het nieuwe systeem met enkele maanden vertraagd worden.
Deze site wordt mede mogelijk gemaakt door de ‘Vrienden van DoesburgDirect.nl’. Dat zijn: Xycleservice, PlusFitDoesburg, Rootz, Delikasa, Restaurant De Liefde, Hillenaar Optiek, Etos Doesburg en Restaurant China.
Hopelijk gaat er wat veranderen aan het beleid en dus einde aan rechtszaken.
Als voorbeeld: mevr heeft MS en mag overal parkeren in de binnen stad met gehandicapten vergunning.
Nu mag ze geen 50 meter meer lopen en vraagt vergunning aan om voor haar deur te mogen parkeren, dus met een bord op kenteken.
Deze aanvraag wordt afgewezen omdat in de binnen stad geen vergunningen mogen worden verleend binnen het huidige beleid.
Dus maar op naar de bezwaarschriften en hierna naar de rechtbank. Motivatie gemeente is er eigenlijk niet.
Hopelijk gaat dit soort beleid anders worden.
Heer Frans van der Krul,
Begrijp helemaal wat U bedoelt!
Ondergetekende studeerde destijds (1967) af bij Prof. Dr. A. Köbben (Socioloog).
Deze geleerde promoveerde op het onderwerp: “WET & WERKELIJKHEID”.
Mensen en dus ook inwoners van de stad Doesburg hebben ook te maken met:
“De WET en met de WERKELIJKHEID” of wel de Gemeente zou eens de belangen
van deze dame met MS belangrijker moeten “wegen” dan hetgeen in de WET en/of
in het BELEID staat voorgeschreven.
Wij wonen zelf hoek Gasthuisstraat – Heerenstraat.
De deur is in de Heerenstraat, maar 80% van de ramen (lees woon-oppervlakte) is
in de Gasthuisstraat.
Wij kunnen GEEN vergunning krijgen voor de Gasthuisstraat alwaar een “ZEE” van
parkeer-ruimte is omdat onze deur zich in de smalle Heerenstraat bevindt, alwaar juist
een groot gebrek aan parkeer-ruimte is.