Frank Corbeek is vanaf de eerste dag betrokken bij Only for Men in Doesburg. Nu, vier jaar later staat de winkel als een huis en zijn er plannen om uit te breiden. Only for Men wil mee in de wens van de klant en daar horen een nog hogere servicegraad en modernere openingstijden bij.
Frank Corbeek is zijn hele werkbare leven actief in retail, evenementen en netwerken. Zo werkt hij voor kledingketen SetPoint, is hij commercieel directeur van een keten van dierentuinen, haalt hij voor Vitesse zakenmensen binnen in de businessclub en doet hij aan arbeidsbemiddeling. Vanaf het eerste moment, oktober 2012, is hij betrokken bij de komst van Only for Men naar de destijds veelbesproken loods aan de Barend Ubbinkweg.
In de horeca-hoek, die naadloos overgaat naar de herenbroeken en -truien, vertelt de nu 48-jarige geboren Dierenaar over ‘zijn’ Only for Men-winkel in Doesburg. Goed gekleed – hoe kan het ook anders – geeft hij zijn mening over winkeltje spelen in het algemeen en Only for Men in Doesburg in het bijzonder.
Hoe gaat het met Only for Men in Doesburg?
Goed. We lopen twee jaar voor op ons omzet-plan, opgesteld tijdens de opening in maart 2013. Met pandeigenaar Herman Geereking zijn we nu in gesprek om uit te breiden. We willen er 600 vierkante meter bij aan de achterzijde. Er heeft altijd een bestemming gezeten op een uitbouw en we hopen in 2018 klaar te zijn met de extra ruimte. Bij de opstart hebben we gedacht aan een Only for Woman, maar dat hebben we laten varen. We gaan de extra ruimte gebruiken voor mannenkleding.
Only for Men is nu vier jaar bezig. Hoe heeft de winkel zich in de afgelopen jaren ontwikkeld?
We zijn stabiel gegroeid. Dat komt onder andere door onze personeelswerving. We kiezen medewerkers uit de regio op basis van een vlekkenkaart, zodat we uit elke subregio mensen hebben. Personeel neemt z’n netwerk, vrienden en familie mee in het enthousiasme voor Only for Men. Zo wordt er in de regio veel over ons gesproken. Daar komt bij dat we actief zijn met de businessclubs van Vitesse en De Graafschap en hebben we met Hans Kraay jr. een prima uithangbord. Daarnaast geven de evenementen op ons terrein een positieve boost aan de winkel.
Hoe is de samenwerking met de lokale ondernemers?
De beste lokale samenwerking is die met Bennie’s Barber Shop. De kapsalon is sinds dag één inpandig. Zijn kniprooster is continue gevuld. Dat doet hij heel goed. Verder hebben we in de winkel een vitrine met producten van Kadoes staan. Omdat klanten vaak rond etenstijd komen en trek krijgen, verwijzen we ze graag door naar lokale horecazaken als Grand Café Duo en Caldo e Freddo. Verder doen lokale ondernemers zoals Hillenaar Optiek en DoorMode graag mee met onze evenementen. De anderen heb ik wel gevraagd, maar als ze niet willen dan vind ik het prima zo.
We zitten hier bij de haven natuurlijk een beetje op onszelf. We hanteren onze eigen openingstijden, die volledig zijn afgestemd op mannen van middelbare leeftijd. Open zijn op momenten dat klanten tijd hebben, is tegenwoordig van essentieel belang. Ik irriteer me op koopavonden mateloos dat de halve stad dicht is. Wij gaan het klanten juist nog makkelijker maken door ook op dinsdagavond open te zijn. Vanaf maart is het bij ons koopavond op dinsdag, woensdag, donderdag en vrijdag.
Hoe kijk jij naar de Turfhaven en de plannen die er nu liggen?
Na vijf minuten had ik al door dat het vorige plan van die architecten uit Apeldoorn voor Doesburg niet haalbaar zou zijn. Nu ligt er een beter plan. Kijk, voor ons is het goed als er levendigheid is. Dus het jongste plan moet een kans krijgen. Het gaat erom dat mensen Doesburg een leuk stadje vinden. En als ze hier en in de Turfhaven komen, dan komen ze ook sneller in het centrum. Hoe meer er gebeurt, hoe beter.
Wel is het voor ons lastig om mee te doen met activiteiten in de binnenstad. Een kraam tijdens een evenement in de stad heeft voor ons niet zoveel zin. Ik moet daar dan personeel neerzetten, terwijl ik ze hier nodig heb. Wij hebben veel baat gehad bij onze eigen evenementen, zoals bijvoorbeeld de jaarlijkse occasionshow in het voorjaar. Maar als iemand een leuk idee heeft, kunnen ze zich altijd melden.
Doesburg wil meer inzetten op evenementen. Welke evenementen passen volgens jou goed bij de stad?
De Hanzefeesten staat voor historie en dat past prima bij het decor. Net als de Fotograficamarkt. De braderie daarentegen is een beetje op z’n retour. Mensen vinden dit al snel te plat. Waar ik blij van word, is een evenement met oldtimers. Oude auto’s en motoren die door de oude straten van Doesburg rijden. Of een evenement met kunst. Evenementen moeten passen bij de doelgroep.
En jullie eigen evenementen. Wat staat er de komende tijd op stapel?
Even geen grote evenementen, omdat de druk te groot wordt. Sommige klanten storen zich eraan wanneer ze niet de aandacht kunnen krijgen die ze verdienen vanwege de drukte rond evenementen. De doelstelling van evenementen was om Only for Men op de kaart te zetten. Dat is gelukt. Nu kiezen we voor meer kleinschalige evenementen zoals een inspiratietour voor groepen. Dan leid ik 40 of 50 man van een bedrijf rond in onze winkel en vertel ik over Only for Men. Is hartstikke leuk en zinvol.
Online shoppen wordt steeds populairder. Hoe spelen jullie daarop in?
Onze webshop behoort al jaren tot de beste van Nederland. We krijgen daar regelmatig prijzen voor. Verder is het vooral handig wanneer we een product niet in de winkel hebben. Dan verwijzen we naar de webshop en wordt het thuis geleverd.
Maar mannen van 40-plus hebben de behoefte om dingen aan te raken, om kleding te passen. Een pak laat je in de winkel aanmeten en bestel je niet via een webshop. Kleding blijft emotie, dus helpen onze vakkundige medewerkers de klanten. Een webshop is handig en zinvol, maar zal nooit 100 procent kleding kopen overnemen.
Wat vind je van de e-commerce kwaliteiten van ondernemers in Doesburg?
Zijn er dan webshops in Doesburg? Ik zie op Facebook en Twitter wel wat aardige dingen voorbij komen, maar of er webshops zijn weet ik niet. Als plaatselijke ondernemer moet je de klanten goede services bieden en ze helpen. Daar kunnen ze beter in zijn door meer eenheid uit te stralen en dezelfde openingstijden te hanteren.
Ik snap het wel hoor, het zijn bijna allemaal papa-en-mamawinkels en die willen ook graag op zondag vrij zijn. Maar de tijd is voorbij dat we ons dat kunnen veroorloven. We moeten flexibeler zijn. Iedereen mag roepen ‘jij hebt makkelijk praten’, maar ik moet hier ook twaalf tot vijftien mensen neerzetten om de pieken op te vangen.
Jullie zijn erg actief met sportsponsoring bij betaald voetbalclubs. Wat levert dit op?
Samenwerken met een businessclub is heel belangrijk. Het trek zakenmensen naar onze winkel. Daarnaast is het belangrijk voor ons imago. Klanten willen zich graag associëren met een businessclub van De Graafschap en/of Vitesse. Ik zie mensen in mijn winkel die ik ook in de businessclub zie. Dus het werkt.
Waar staat Only for Men Doesburg over vijf jaar?
Dan zijn we een grote speler in deze regio voor herenkleding en is onze servicegraad nog hoger. We hebben nu al een grote naamsbekendheid, maar die kan nog groter. Ik hoop dan dat we een soort van gastvrouw bij de deur hebben staan zoals hotels dat hebben, om klanten welkom te heten. En ik? Ik ben dan nog hier actief. Want Only for Men in Doesburg blijft mijn kindje.
Deze site wordt mede mogelijk gemaakt door de ‘Vrienden van DoesburgDirect.nl’. Datzijn Xycleservice, PlusFitDoesburg, Rootz, CarConcept, Delikasa, Koenen Echte Bakker, TimeOut Events, Restaurant De Liefde, Hillenaar Optiek, Gasthuiskerk Doesburg, Edelsmederij Tobias en Brasserie Het Zesde Zintuig.