Vandaag is het exact zestig jaar geleden dat de IJsselbrug officieel werd geopend door onze toenmalige koningin Juliana. Het was niet alleen een belangrijke en feestelijke gebeurtenis voor Doesburg, het betekende ook de ontsluiting van de Achterhoek. Een terugblik op een bijzondere dag in en voor Doesburg.
Sinds het einde van de 18e eeuw in gebruik als oeververbinding maar was ook een bron van misère en ergernis. Bij extreem hoge en lage waterstanden lag de brug “eruit”, maar ook bij ijsgang moest het houten gevaarte worden verwijderd.
Het gebeurde ook regelmatig dat de brug niet bruikbaar was, omdat hij was aangevaren door een schip en natuurlijk moest men rekening houden met vertragingen als de brug werd uitgevaren voor passerende schepen.
Voor Doesburg verdween er echter met de komst van de nieuwe brug een belangrijke bron van inkomsten, de scheepvaart op de IJssel moest tol betalen, maar ook het verkeer over de brug moest betalen voor overtocht.
Al rond het einde van de 19e eeuw wilde het gemeentebestuur van Doesburg een brug laten bouwen, maar door gebrek aan middelen en technische mogelijkheden bleef het tot 1925 bij plannen.
Toen ook de provincie Gelderland besloot dat er een vaste brugverbinding over de IJssel moest komen, werden er concrete plannen gemaakt en was het plan om in 1939 de brug in gebruik te nemen. De crisistijd en de oorlog gooiden echter roet in het eten en zo duurde het nog tot medio 1950 voordat men daadwerkelijk met de bouw begon.
Een jaar later waren de pijlers klaar en arriveerde de stalen bovenbouw vanuit Dordrecht in de Doesburgse haven om daar te worden voorzien van de stalen boog. Op 15 september 1951 vond de grootste klus plaats, het inhijsen van de 90 meter lange, 450 ton zware overspanning door vier drijvende bokken. De betonnen rijvloer kon worden gestort, leuningen werden geplaatst en de op- en afritten konden worden afgemaakt.
De opening van de brug betekende groot feest in Doesburg en voor de Achterhoek. Na een begroeting aan de andere kant van de IJssel, nabij de lange brug, van de Koningin, door de Commissaris van de Koningin, de minister van Verkeer en Waterstaat en burgemeester Keiser, reed het gezelschap over de schipbrug naar het stadhuis voor een ontvangst. Daarna begaf men zich via de Koepoortstraat naar de nieuwe brug.
Alvorens de Koningin tot de officiële opening van de brug overging werd bij de oprit een bronzen plaquette onthuld. Door het openen van een groot scherm op de brug was daarna de ingebruikname een feit.
In de middag volgde een rondrit door Doesburg en een defilé op de Markt met als titel “Het Kunnen van Oost-Gelderland”, een presentatie van verenigingen en bedrijven uit de Achterhoek met als thema oud en nieuw.
De dag werd afgesloten met een kegelconcours voor alle kegelclubs uit de omgeving en in de avonduren werd er een fakkeloptocht gehouden. Een gedenkwaardige dag die de ontsluiting van een van de mooiste streken van Nederland markeert.
Foto’s: Han Snijders
Altijd leuk om te lezen over de historie van Doesburg!
Zo las ik gisteren nog een berichtje op twitter dat nav de ‘Carmiggelt’diefstal in De Steeg
De Steegeneezen deze brug maar als wraak moesten stelen..
Deze Steegeneez ziet daar nu vanaf nu ik in dit artikel lees dat het om 450 ton gaat..
Brug
STADSVERTELLING OP 6 MAART: ‘ODE AAN DE BRUG | GASTHUISKERK
De Stadsvertelling tijdens de Culturele zondag van 6 maart in de Gasthuiskerk gaat over de burg.De vertelling: ‘Ode aan de Brug’, wordt verzorgd door drie sprekers onder wie Henk Ybena en Drs. Bruggenbouwer. Kijk voor meer informatie op http://tinyurl.com/jupoa8y
Wij als Bruggenstichting zijn momenteel een boek aan het schrijven over de geschiedenis van de Nederlandse brug. Graag zouden wij daarom de foto waarop de oude en nieuwe brug over de IJssel bij Doesburg te zien zijn, (in een goede kwaliteit) willen hebben. Hoe kunnen wij aan die foto komen?
Beste Heico..ik denk dat ze je bij het Streekarchief wel kunnen helpen..