Blog: Genchi genbutsu

Je hebt een nieuw idee of je hoort verbeterpunten van je klanten of medewerkers. Na een tijdje nadenken en het eureka-moment, kruip je achter de computer en ga je zitten typen. Een boel aannames en gevonden artikelen (die bevestigen dat je goed zit) verder en heb je een mooi plan in elkaar gezet, klaar voor de uitvoering.


Maar al bij je eerste klant blijkt dat het toch niet zo werkt als je gedacht had. En achteraf zijn de online artikelen misschien ook anders te interpreteren. Weer terug naar de tekentafel.


Maar het maken van een plan achter je bureau werkt meestal niet. Je moet naar buiten toe, met klanten in gesprek en zien hoe ze werken. Of meedraaien met de werknemers in je bedrijf. Op basis van de verhalen alleen, of de verhalen van de verhalen, kun je nooit een plan maken of een probleem oplossen dat in de praktijk ook echt werkt.


De Japanners van Toyota hebben daar een naam voor: “genchi genbutsu”. Dat betekent zoiets als “ga er naartoe en bekijk het met je eigen ogen”. Het is sindsdien onderdeel van de principes van Lean Manufacturing, een managementfilosofie die erop gericht is om verspillingen van tijd, moeite en geld tegen te gaan. Ik kwam ermee in aanraking via de Lean Startup methode van Eric Ries, die de principes van Lean Manufacturing toepasbaar maakt in (internet) start-ups.


Na het voornemen om deze principes goed toe te passen, verviel ik weer in het plannen maken achter mijn bureau. Iets dat ondernemerseigen schijnt te zijn, zeker in de IT.


Tot een gesprek met een docent van onze communicatieafstudeerder. Die wees onze afstudeerder erop dat hij nooit feeling kon krijgen met de markt door bij ons op kantoor te gaan zitten. Hij moest erop uit, bij klanten langs, naar beurzen en congressen, de straat op. Kortom, niet op onze verhalen afgaan, maar het zelf zien. Genchi genbutsu.


Een wake-up call. Plannen maak je niet achter de computer. Die maak je op straat, terwijl je met je doelgroep in gesprek bent en ziet hoe ze werken. Veel (potentiële) klanten willen je uitleggen hoe ze werken, waar ze naar opzoek zijn en voor welke dienstverlening ze bereid zijn te betalen. Bijna alle aannames die je doet zijn verkeerd. En het is helemaal niet moeilijk om de goede antwoorden te krijgen. Het enige dat je hoeft te doen is het met je eigen ogen bekijken.


Sindsdien ga ik er eerder op uit om te kijken hoe het in de praktijk nu echt zit. En steeds wordt je weer met je neus op de feiten gedrukt: in de praktijk is alles anders.


Dus heb je een idee of een aanname, denk er niet te lang over na maar kijk of het in de praktijk ook echt zo is. Alleen door het met je eigen ogen te zien maak je de juiste keuzes en kun je een goed plan maken.

2 reacties

  1. Elma van Kruijssen

    goed verhaal!

  2. Frans van der Krul

    Casper,
    De ‘echte plaats’ waar het werk wordt gedaan en nu het veld in.
    Goed stuk als verbeterpunt waar meer middenstanders in het centrum eens naar zouden moeten kijken en van de bestaande plaats en reeds gebaande paden af te wijken, naast je winkel een Webshop starten en niet wachten tot je geslacht word.Luister naar je klanten en neem deze serieus , veel van de klanten gaan op internet, doe het zelf dan ook.Volg en zorg voor je klant!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

© 2020 DoesburgDirect.nl

Thema gemaakt door Anders NorenBoven ↑