Doesburg zet een marketingplan op om het ‘merk Doesburg’ eenduidiger uit te stralen en om digitaal beter zichtbaar te zijn op bijvoorbeeld Facebook en Twitter. Verder moet er een online portal komen voor bewoners, bezoekers en bedrijven van Doesburg. Ook moet er een platform voor horeca, toerisme en evenementen komen, het zogeheten Toeristisch Recreatief Platform.
Dat staat in het Economische Beleidsplan Doesburg, dat openbaar is gemaakt. Het beleidsplan dient als vertrekpunt voor het opstellen van plannen de komende periode en bevat tot in detail uitgewerkte plannen.
Het marketingplan, ‘Doesburg bekend en bemind’ genaamd, bestaat uit het oprichten van een werkgroep met vertegenwoordigers van verschillende belangenverenigingen onder regie van de gemeente. Verder wordt er een marketingbureau ingehuurd om de werkgroep te begeleiden en voor het opstellen van het marketingplan.
De partijen die betrokken worden bij het opzetten van het marketingplan zijn als projectleider Gemeente Doesburg en verder Horecaplatform, Toeristisch Recreactief Platform, Stichting Samenwerkende Industrie Doesburg (SID), Doesburgse Ondernemers Vereniging (DOV), Zakelijk Ondernemers Netwerk Doesburg (ZON), VVV Doesburg, Stichting Doesburgs Goed, RBT-Kan en Stichting Hanzesteden langs de IJssel. Stichting Stadsmanagement Doesburg is niet uitgenodigd om mee te praten.
Voor het inzetten van het marketingbureau wil de gemeente 10.000 euro uittrekken. De planning is dat het plan in de periode van april 2013 tot juni 2013 wordt opgesteld. Het resultaat van het marketingplan moet zijn dat er een eenduidig ‘merk Doesburg’ komt, dat er afspraken komen over de wijze waarop marketing van en het merk Doesburg worden vormgegeven en de rol daarin van de verschillende partijen. Verder moet er een betere digitale zichtbaarheid van Doesburg op onder andere Facebook en Twitter komen. En moet er een betere bekendheid van Doesburg komen.
Naast het marketingplan ‘Doesburg bekend en bemind’ moet Doesburg.nl de virtuele ingang worden voor bewoners, bedrijven en bezoekers. De gemeente wil 15.000 euro uittrekken voor het ontwerpen van de website. De site moet eind dit jaar klaar zijn en wordt feestelijk gelanceerd. Opvallend is dat vorig jaar www.doesburg.nl nog geheel is vernieuwd.
De betrokken partijen bij Doesburg.nl zijn Gemeente Doesburg, Horecaplatform, SID, DOV, ZON, VVV Doesburg en RBT-KAN. Ook hierbij maakt Stichting Stadsmanagement Doesburg geen deel uit.
Verder wil Doesburg het Toeristisch Recrealief Platform opstellen, een platform voor horeca, toerisme en evenementen. Dit platform moet resulteren in het opstellen van een activiteitenkalender voor Doesburg, het opzetten van arrangementen en krachten bundelen bij programmeringen. De betrokken partijen bij dit platform zijn Gemeente Doesburg, Stichting Stadsmanagement, VVV Doesburg, SID en Horecaplatform.
De hierboven genoemde plannen maken deel uit van het Economische Beleidsplan van Doesburg. Op donderdag 28 maart behandelt de gemeenteraad het Economisch Beleidsplan. De financiële voorstellen volgen in de raadsvergadering van juni, bij de bespreking van de Zomernota. Ter voorbereiding van de gemeenteraadsvergadering staat het ter bespreking op de agenda van de raadscommissie BO op 14 maart.
Download hier het Economische Beleidsplan Doesburg.
Update (19.30 uur): De gemeentewoordvoerder laat weten dat het onjuist is dat het stadsmanagement niet is uitgenodigd om mee te praten. ‘Het is wel zo dat in de lijst van organisaties het Stadsmanagement niet meer genoemd wordt. Waarom is niet duidelijk. Het is zeker niet onze bedoeling om Stadsmanagement uit te sluiten. De lijst die wel genoemd wordt is niet bedoeld als een volledige en uitputtende lijst. Stadsmanagement is weldegelijk welkom en ook is Jan Strating (de voorzitter) aanwezig via de ZON’, aldus de woordvoerder van de gemeente in een reactie.
Is er een beleidsvisie Doesburg 2030?
Hoe zien we Doesburg in 2030 dit zou de grondslag moeten zijn van het marketingplan.