In de Doesburgse Gasthuiskerk staat op zaterdagavond 7 maart het toneel klaar voor de voorstelling Buigen voor Oranje door Nel Kars. De voorstelling begint om 20.00 uur. De entree bedraagt 15,00 euro,inclusief pauzedrankje. Kaarten voor deze afwisselende situatiekomedie zijn verkrijgbaar bij de Doesburgse VVV (0313 479088) of voor aanvang van de voorstelling bij de Gasthuiskerk, Gasthuisstraat 41 in Doesburg.
In Buigen voor Oranje neemt Nel Kars het publiek mee naar Paleis Noordeinde in Den Haag, in 1927. Daar wordt een galadiner georganiseerd ter gelegenheid van de 18de verjaardag van de kroonprinses Juliana. Maar alles verloopt anders dan anders als het vermoeden ontstaat dat één van de genodigden, een Javaanse sultanszoon, wel eens voor onaangename verrassingen zou kunnen zorgen. In de toenmalige kolonie smeult allang het streven naar onafhankelijkheid en volgens de inlichtingendienst is het Indische prinsje daarvoor gewonnen. Gaat hij de gelegenheid aangrijpen voor een demonstratie? De kwestie houdt de gemoederen al snel sterk bezig.
Nel Kars heeft haar naam als solo-actrice overtuigend gevestigd. Door volharding en hoge kwaliteit groeide ze uit tot een icoon van dit genre. Wat haar reputatie verder versterkte was het opmerkelijke feit dat solo bij haar een dubbele betekenis heeft. Zoals alom bekend deed en doet Kars, behalve tekst en regie, alles alleen. Ze ontwerpt zelf haar kostuums en decor en aan haar voorstellingen komt geen technicus, grimeur of kleedster te pas. De interesse in haar bijzondere verrichtingen nam nog meer toe, nadat ze in zee was gegaan met toneelschrijver Ton Vorstenbosch.
Met groot succes zette Nel Kars de afgelopen decennia vier portretten van Oranjevorstinnen neer. Nu speelt de actrice, ter gelegenheid van haar 50-jarig toneeljubileum, de afwisselend amusante, ontroerende en spannende situatiekomedie: Buigen voor Oranje, geschreven door Ton Vorstenbosch. In oogstrelende kostuums en met het van Kars bekende verbluffende gemak passeert een bonte parade van personages de revue. De meeste daarvan worden verbonden door de centrale vraag: buigt ie of buigt ie niet? In een verrassende epiloog door koningin Wilhelmina komt op die vraag een onverwacht antwoord.