Ellen Mulder is wethouder in Doesburg, met in haar portefeuille onder ander Economie, Recreatie en Toerisme, Financiën en Cultuur. Een enerverende portefeuille gezien de economische en toeristische ambities van Doesburg. Hoe staat het met die ambities en wat zijn de plannen de komende jaren? Een vraaggesprek.
Doesburg heeft een toeristische koers gekozen, waarbij cultuur en kunst de motor voor de lokale economie zijn. De stad moet niet alleen aantrekkelijk zijn voor liefhebbers van kunst en cultuur, ook wil het steeds meer een prominente rol spelen in de regio. Met als slagon: ‘Oplaadpunt voor levensgenieters’.
Onze stad werkt op het gebied van promotie samen met RBT KAN, Hanzesteden Marketing en Achterhoek Toerisme. Deze samenwerkingen hebben zo hun gevolgen voor het beleid van de gemeente en voor de stad. Dat alles en meer roept om een vraaggesprek.
Hoe gaat het met de Doesburgse economie?
‘Goed. De economie trekt aan in heel Nederland en ook in Doesburg. Ik ben in 2013 wethouder geworden met sinds 2014 economische zaken in mijn portefeuille. In die tijd is de leegstand in de binnenstad fors afgenomen. Daarnaast hebben we meer ondernemers van buiten getrokken en is het beeld van de lokale economie positief. Doesburg is hip en happening, en dat alles in een Middeleeuwse stad.’
De doelstelling is om van 800.000 bezoekers per jaar naar 1 miljoen te gaan. Welke concrete plannen zijn er om die 200.000 extra bezoekers naar Doesburg te halen? En binnen hoeveel jaar?
‘De Gemeenteraad en het College van B & W hebben een meerjaren investeringsprogramma opgesteld. Daarin staat een aantal doelstellingen. Eén daarvan is te groeien naar 1 miljoen bezoekers per jaar. Om deze doelstelling te realiseren, kiezen we onder andere voor meer samenwerking met ondernemers, gaan we de binnenstad revitaliseren, is er een website gekomen en hebben we ons aangesloten bij regionale initiatieven. Zoals bijvoorbeeld het kunstproject IJsselbienale. We gaan gestaag door, want wat we nu doen werkt.’
Doesburg werkt samen met RBT KAN, Hanzesteden Marketing en Achterhoek Toerisme. Wat doen deze partijen voor ons, wat kost het en wat levert het op?
‘Wat betreft de kosten. Dat is niet zo eenvoudig om precies te vertellen, omdat veel werk en kosten in de normale dagelijkse werkzaamheden zit. Het zijn investeringen met een resultaat. Ze vergroten onze zichtbaarheid, regionaal maar ook landelijk. Voorheen waren we alleen verbonden aan RBT KAN. Dit heeft ons veel opgeleverd, maar we hebben gemerkt dat de aansluiting bij Hanzesteden Marketing en Achterhoek Toerisme ons enorm heeft versterkt. Er is gekozen voor een hele herkenbare en strak en duidelijk uitgevoerd promotie van Doesburg.
Daaruit is het MERKetingplan gekomen. Hiermee profileert Doesburg zich als Historische Hanzestad, met als slogan: “Oplaadpunt voor levensgenieters.” Door dit continu te herhalen, ontstaat herkenbaarheid. Dat is de truc. De link die we hebben met de Achterhoek is belangrijk, omdat Doesburg de poort naar de Achterhoek vormt. Steeds meer toeristen bezoeken Nederland en door samen te werken, kunnen wij daar als Doesburg een graantje van meepikken. Zo stonden we onlangs met een artikel in de Libelle van België. Dan zie je de Belgische bezoekers op onze website sterk toenemen. Dat werkt dus.’
De Hoge Linie gaat open. Hoe ziet de weg er naartoe uit en wat gaan we er allemaal beleven?
‘Het project ‘De Linies’ is een tienjarenplan. Er is in drie jaar tijd al veel gerealiseerd. Denk aan de brug met duiker en – recentelijk – de aanpassingen van het fietspad. Hiermee leiden we fietsers die van de richting IJsselstrand komen door de stad. Voorheen konden ze via het bedrijvenpark naar de brug fietsen richting Dieren en Doesburg daarbij links laten liggen. Dat kan straks niet meer. Verder maken we er landschappelijk meer een geheel van zoals ook in het plan “Beleef de linies” staat, inclusief kunst van Andy Goldsworthy en een uitkijktoren.’
Evenementen houden de gemoederen bezig. Binnenstadbewoners willen minder overlast, terwijl er een actiegroep is (Behoud Evenementen Binnenstad) die wil dat het geluidsniveau bij poppodia weer teruggebracht wordt naar 85 decibel. En dan kijk je als verantwoordelijke wethouder hierna en denkt dan…..
‘We zijn bezig met een evenementenbeleid dat we in oktober gaan voorstellen aan de raad. Een onderdeel van het evenementenbeleid gaat over veiligheid en openbare orde, dat is de portefeuille van de burgemeester. Dat geldt ook voor het geluidsniveau. Het spreekt voor zich dat de evenementen een druk op de binnenstad leggen en dat geluid een item is waar vragen over zijn. Dit vernieuwde beleid moet meer duidelijk maken wat de kaders zijn en waar we voor staan, alles binnen de wet- en regelgeving. Het aantal evenementen dat we nu hebben, vind ik prima. Ik begrijp dat bepaalde evenementen druk leggen op de binnenstad. Zo houdt de kermis de gemoederen al een tijdje bezig.’
Han Snijders meldde onlangs dat de Doesburgse evenementenorganisaties gezamenlijk 8.000 euro per jaar krijgen, terwijl het regionale project IJsselbienale ruim 30.000 euro krijgt. Hij vindt dit niet in verhouding staan. Wat vind jij?
‘Wat we als gemeente doen, is redelijkerwijs kijken naar wat het effect van een evenement is en dan kijken of bepaalde subsidies mogelijk zijn. Zo bepalen we per evenement wat de mogelijkheden zijn. Eigenlijk zou elk evenement zichzelf moeten bedruipen, maar als je als gemeente kunt bijspringen omdat er meerdere redenen zijn voor extra subsidie, dan maak je een goede afweging. Dat hebben we bij IJsselbienale gedaan. Dit kunstproject heeft veel bezoekers opgeleverd, die ook de binnenstad bezoeken. We hebben er een permanent kunstobject “Cardo” bij de sluis bijgekregen.’
Wat vind je ervan dat het VVV-kantoor in het zomerse toeristenseizoen buiten de Culturele Zondag om op zondag gesloten is?
‘Niet goed. Het blijkt dat de VVV moeilijk vrijwilligers voor zondagen krijgt. Het is wel begrijpelijk dat ze deze keuze maken, maar niet handig. Het heeft met personele bezetting te maken en een wisseling van de bestuurlijke wacht. Er zijn nieuwe plannen. Hierover zijn we met elkaar in gesprek. We willen meer samenwerken, zodat we elkaar kunnen versterken.’
Vorig jaar is het aantal uren van de binnenstadcoördinator van 16 teruggebracht naar 8. Is deze functie in dit aantal uren nog uit te voeren?
‘Wij gaan niet over de uren van de binnenstadcoördinator. Dat is aan de stichting, die krijgt subsidie van ons en geld via het reclamefonds. Wat ik zie is prima. Ik vind dat ze goed werk doen. Ik ben blij dat de stichting zich inzet voor ondernemers in de binnenstad en dat de coördinator ze ondersteunt.’
Als het aan wethouder Mulder ligt, komt er na de gemeenteraadsverkiezingen nog een termijn van vier jaar wethouderschap in Doesburg? Of heb je andere carrièreplannen?
‘De kiezer bepaalt, maar ik zou het heel leuk vinden om nog vier jaar wethouder te zijn. We hebben veel voor elkaar gekregen en er komen nog spannende projecten aan. Denk aan de revitalisering van de binnenstad en de uitbreiding van het bedrijvenpark van Ubbink en Rotra. Ik zou graag deze wethoudersportefeuille willen behouden. De onderwerpen spreken me aan en heb de afgelopen jaren een groot netwerk opgebouwd. Het draait om de stad. Er is best veel commentaar op het openbaar bestuur, maar weinig mensen voelen zich geroepen om zich verkiesbaar te stellen. Dat vind ik wel eens moeilijk. Wij, als College en Raad, proberen echt te doen wat voor iedereen goed is.’
Deze site wordt mede mogelijk gemaakt door de ‘Vrienden van DoesburgDirect.nl’. Dat zijn: Xycleservice, PlusFitDoesburg, Rootz, CarConcept, Delikasa, Koenen Echte Bakker, TimeOut Events, Restaurant De Liefde, Hillenaar Optiek, Gasthuiskerk Doesburg, Edelsmederij Tobias , Brasserie Het Zesde Zintuig, Partyboerderij De IJsselhoeve en Binkies en MKB Tele.com.